IK ZOEK HULP
Laat je vraag voor hulp van een buur bij ons achter, en wij sturen een oproep rond in ons netwerk van buren. We zijn er voor alle buren in Amsterdam en Weesp.
Van te voren bellen we je om de vraag en eventuele details goed door te nemen of we helpen je naar een andere organisatie als dat beter past dan hulp van een buur.
WAAR HELPT EEN BUUR MEE?
Goede buren helpen met eenvoudige burenvragen zonder dat iemand daarvoor extra training of scholing nodig heeft.
Ze helpen met klussen in- en om huis, hulp in de tuin, samen eropuit met het OV of eigen auto, een wandeling, boodschap, bezoek of computerhulp.
De vragen die goede buren het liefste oppakken zijn niet al te ingewikkeld, burencontact staat voorop en in 1,5 uur per keer te doen.
Een buur komt in overleg eenmalig langs of terugkerend om de week.
Met ons netwerk van buren helpen we onze buurtgenoten die er zelf niet uitkomen door gebrek aan netwerk of middelen.
HOE WERKT HET PRECIES?
1.Dien de vraag in
Je legt je vraag (voor een ander) aan ons voor. Wij bellen je daarna om de vraag verder door te nemen en hem uit te zetten in ons netwerk van buren.
BELLEN VOOR OVERLEG
020-623 9771
Telefonisch zijn we bereikbaar op maandag t/m donderdag van 10 tot 14 uur.
Twijfel of je de vraag aan een buur kunt stellen?
Bekijk de vragen onderaan deze pagina of neem contact op met de helpdesk via telefoon of
[email protected].
Je kunt voor iemand anders een burenvraag indienen, laat dan ook je eigen gegevens achter.
Komt de burenvraag via één van onderstaande verwijzingen?
- Cordaan Thuiszorg
- Madeliefje Thuiszorg
- Nicon Care
- Tzorg
- Cordaan Thuisdiensten
- Emile Thuiszorg
Dat horen we graag ivm met onze speciale samenwerking.
2. Wij gaan OP ZOEK
We gaan op zoek naar een goede buur die kan helpen. Wij schrijven een tekst en plaatsen een oproep (in anonieme vorm) op onze website, zodat buren zelf kunnen reageren. Daarnaast leggen we de vraag per mail voor aan geschikte goede buren in ons netwerk.
We streven er naar om binnen twee weken een goede buur te vinden. Soms lukt dit niet. Dit laten we uiteraard op tijd aan je weten met advies voor vervolgstappen.
3. ER is een match
Als we een goede buur hebben gevonden, bellen we je om de naam van de goede buur door te geven. De goede buur belt vervolgens binnen 3 dagen om een afspraak te maken. Wil je zelf contact opnemen met de buur die langs komt? Bel of mail Burennetwerk, dan leggen wij het contact.
4. Niemand beschikbaar?
Het kan zijn dat de goede buren in je buurt op dat moment vol zitten met andere (buren)klussen. Helaas gebeurt dat ook wel eens. We doen dan ons best om je door te verwijzen naar een andere organisatie of laten de vraag wat langer open staan op onze website zodat je wellicht later alsnog aan een buur gematcht wordt. Die keus is aan jou.
EEN GOEDE BUUR: WIE IS DAT?
Een goede buur van Burennetwerk Amsterdam is een Amsterdammer die zich bij ons heeft aangemeld omdat hij/zij het fijn vindt om iemand te helpen . Met iedere goede buur maken wij kennis voor we hen aan een buurtgenoot koppelen. We weten wat iemand leuk vindt om te doen en hoe vaak. Een goede buur is geen getrainde vrijwilliger, maar gewoon een buurvrouw of buurman die af en toe wil bijspringen en het leuk vindt om contact te leggen in de buurt. Goede buren helpen vrijwillig en in hun eigen tijd tussen de bedrijven door. Ze helpen omdat ze daar blij van worden en pakken daarom graag laagdrempelige, gezellige burenvragen op. Ze zijn geen gratis klushulp of boodschappendienst, maar helpen omdat ze graag contact hebben met hun buren!
U VRAAGT ZICH MISSCHIEN AF
Of u moet betalen om hulp te krijgen
Nee, de goede buren helpen helemaal gratis. Iemand helpen geeft een goed gevoel, daar doen ze het voor. U hoeft iemand niet voor zijn tijd te betalen. Eventuele onkosten zoals klusmateriaal of een vergoeding voor de benzine bij een ritje zijn wel voor u.
Hulp bij vervoer
Voor vervoer van een buur met eigen auto betaalt 35 cent per gereden kilometer. Plus bijkomende parkeerkosten. Dit kunt u contant, na afloop van de rit, onderling verrekenen.
Gaat een buur met u mee in een busje van het AOV (aanvullend openbaar vervoer) dan betaalt u de ritkosten voor de buur.
Eropuit
Gaat u er samen op uit? Wie weet heeft één van jullie wel een kortingskaart of abonnement. Zo niet? Dan betaalt u het kaartje voor de buur die u mee uit vraagt. Er zijn ook genoeg leuke gratis uitjes te verzinnen. Uw buur denkt graag met u mee.
Boodschappen
U betaalt uw eigen boodschappen. U kunt afspreken dat de goede buur eerst langs u komt om het boodschappenlijstje en contant geld mee te nemen. Het wisselgeld komt na afloop bij u terug. Andersom kan ook, de goede buur schiet dan zelf eerst voor en neemt het bonnetje voor u mee zodat u na afloop de kosten kunt verrekenen. De manier waarop gaat in goed overleg.
Maar u wilt zo graag wat geven voor de hulp
Het is fijn als u de goede buur ontvangt zoals u een (verre) vriend zou ontvangen. Bied wat te drinken of wat lekkers aan en maak een gezellig praatje. Cadeaus en geld zijn niet nodig. Daar voelt een buur zich eerder ongemakkelijk van en wij geven hen ook mee om geen vergoeding aan te nemen.
Wilt u toch graag geld geven? Doneer dan een bedrag aan Burennetwerk zodat we nóg meer buren aan elkaar kunnen verbinden. Van dit geld kunnen we mensen op de helpdesk laten meedraaien.
Hoe vaak en hoe lang een buur bij u langs komt
Dat spreken we het liefst in overleg af. Ieder burencontact is uniek en u bepaalt onderling hoe vaak en hoe lang u elkaar ziet. Het blijft echter laagdrempelige hulp van een buurtgenoot en wij vinden 1x per 2 weken een goede richtlijn. Een klus, ritje of bezoek duurt het liefst maximaal 1,5 a 2 uur.
Wilt u vaker iemand zien? Als het onderling klikt kunt u natuurlijk onderling afspreken hoe vaak jullie elkaar zien. Heeft u daar verschillende ideeën over dan helpen wij u graag met een doorverwijzing naar een andere, passendere organisatie.
Of u direct contact op kan nemen met de buur die u helpt
We beginnen een burencontact altijd via Burennetwerk. Wij zijn voor jullie beiden de terugvaloptie zodat u ook bij twijfels over een match bij ons terecht kunt. Mocht een buur plots toch niet kunnen op de gemaakte afspraak, dan zoeken wij met u mee naar vervanging of we vragen extra versterking van een buur als u andere hulp zoekt. Zeker voor praktische- en vervoersvragen is het belangrijk dat wij van uw afspraak weten zodat we direct kunnen helpen als er toch wat misloopt.
Voor sociaal terugkerend burencontact kunt u in overleg nummers uitwisselen om makkelijk een nieuwe afspraak te maken.
Wij vinden het wel fijn om af en toe te horen hoe het gaat. Niet alleen omdat we dat heel leuk vinden om te horen, maar ook zodat we met u mee kunnen denken als er andere hulp nodig is én omdat we jaarlijks een verslag maken van hoeveel Amsterdammers we bereiken met Burennetwerk.
We zijn elke werkdag te bereiken per mail op [email protected] of u belt ons op maandag t/m donderdag tussen 10u en 14u op 020 623 9771.
Of u in aanmerking komt voor hulp van een goede buur
We zijn er voor Amsterdammers die hun vraag niet georganiseerd krijgen door gebrek aan netwerk of financiële middelen. Onze goede buren willen zich graag nuttig maken en helpen in hun vrije tijd. Daar zijn we zuinig op.
We ontlasten mantelzorgers die al veel voor hun naasten betekenen. We helpen bijvoorbeeld met vervoer naar afspraken of gaan er even op uit met een buur. Ook zijn we er voor Amsterdammers die een gezellig praatje zoeken en niet makkelijk zelf contact leggen met hun buurtgenoten.
We zijn dus geen gratis klussendienst voor die lange kluslijst waar u zelf (of uw netwerk) niet zo’n zin in heeft.
De vragen die bij ons passen zijn laagdrempelig en niet te intensief. Daarom vragen we telefonisch even door of u bij ons aan het juiste adres bent of dat we u beter naar een andere organisatie kunnen helpen. Neem gerust contact met ons op als u twijfelt of een vraag bij ons past.
Of u ook meer dan één vraag in kan dienen
Jazeker, vragen kan altijd. We geven per keer aan of er op dat moment genoeg goede buren in uw buurt beschikbaar zijn om de vragen aan voor te leggen. Dat kan per periode verschillen want wij draaien op de beschikbaarheid die de goede buren ons doorgeven.
Heeft u meerdere klussen liggen of verschillende wensen voor vervoer? Dan maken we daar meerdere vragen van zodat ook meerdere buren daar op kunnen reageren. Wilt u graag dezelfde buur als de vorige keer, dan vragen we dat ook voor u. Kan hij of zij niet of komt het op dat moment niet uit, dan vragen we door.